Dag 18: de sint-jacobsschelp, je komt ze overal tegen

11 september 2021 - Cardeñuela Riopico, Spanje

Beste vrienden,

KMI: fris, overwegend bewolkt,  geen regen.in de namiddag ☀️☀️

Vanochtend zijn we op tijd vertrokken.  Het was nog fris(13 graden) en we zagen overal de mist langzaam optrekken. We hebben een hele tijd door de rioja-wijngaarden gefietst . Gisteren hadden we er nog een lekker wijntje van geproefd . Aan te bevelen , die van 2015 toch ! De druiven hingen nog allemaal aan de ranken. Hopelijk schijnt de zon nog voldoende om een goede oogst hebben . In Santo Domingo de la Canzada hebben we wat rondgekuierd . Het valt ons op hoe toeristisch heel de caminoroute is in Spanje. (Dit was zeker niet zo in Frankrijk).  We hebben er zelfs een bladerdeegkoek gegeten met een pelgrim op ! Overal zie je de schelpen,op muren,vuilbakken, koeken,stempels, noem maar op, in hout,steen,metaal ... . Het is al zover dat als ik wakker word   denk dat ik van schelpen gedroomd heb !!! Het is een business op zich. En een stempel krijg je ook overal. In het hotel, toeristische dienst, gewoon onderweg ....In Chartres was dit nog plechtig na de mis van de pastoor himself ! Ge merkt het, verloren rijden kan je echt niet !!!! (.... en Frankrijk geniet op vele vlakken toch lichtjes onze voorkeur 😊😉)

In de namiddag reden we richting Burgos. Weerom een pittige klim ertussen in een heel bosrijke omgeving . Het was er stil , alleen de vliegen konden ons niet gerust laten .ze vlogen rond ons oren, in onze mond als je hem niet dicht had en in ons ogen. We zijn moeten stoppen om ons vol te spuiten  met onze goeie spray  en dan bleven ze toch een beetje op afstand 🦗🦗🦗😎, de lastigaards .  Op 10 km verwijderd van Burgos hangen we nu te luierikken in een koloniaal hotel , sjiek hoor , kristallen luster , grote schilderijen,grote donkere deuren  , overal marmer en een glazen lift die niet werkt 😂. En dat voor 55 euro voor 1 nacht ! Vindt dat maar eens 🤣!

Allez, de groetjes , geniet van het weekend en tot morgen !

Lutgard en Lief

1. De vava:
    11 september 2021
    Hola, proficiat Vrouwe, dan durf je toch een kieken onder den arm te nemen! En morgen genieten van de 7de dag des Heren! Of toch maar niet? Geniet nog van het terrasjesweer!
  2. Mieke Van Loock:
    11 september 2021
    Wat een tocht! Een belevenis voor het leven! Mooi!
  3. Gid:
    11 september 2021
    Dat wordt een luxueus nachtje, geniet er van😘
  4. Chris(tine):
    11 september 2021
    Een lekker glaasje wijn, een heerlijk gebakje en een ferm hotel.... dat maakt jullie tocht aangenaam en kunnen jullie morgen met frisse moed weer de fiets op!!! Alvast een goede nachtrust!
  5. Elly:
    11 september 2021
    Dat is zoals bij Klein Duimpje, zodat jullie de weg moeiteloos 😂 maar niet zonder moeite kunnen blijven volgen tot aan het einddoel; volg de schelp💪. Dan komt het allemaal goed. Slaapwel en tot morgen.
  6. Die van Café Kamiel:
    12 september 2021
    Laat de luxe jullie maar eens goed welgevallen na de “internaattoestanden”. 🛌Compostela is dus ook niet gevrijwaard van enige merchandising. Al lijkt dat manneke lijkt wel een tweelingbroer van die van Vredeseilanden 😂
  7. Nancy:
    12 september 2021