Dag 14 : bijna naar Spanje !

7 september 2021 - Saint-Palais, Frankrijk

Beste vrienden,

KMI: ☀️, overwegend bewolkt , wel warm , droog

Vanochtend zijn we weer fris vertrokken voor een waarschijnlijk laatste volledige dag in Frankrijk.  Het is heel de dag bewolkt geweest maar dat was goed fietsweer ! De voormiddag verliep vlotjes zonder al teveel hoogteverschillen. De namiddag was al iets anders. Er zat een klim in van 2,5 km aan 6 %. Dit is ons gelukt zonder af te stappen.  Een goede training voor wat ons nog te wachten staat. Verder enkele kleine venijnige klimmetjes maar dan stap ik even af en wandel. Dat gaat ook. Deze keer hadden we onze grote fles water laten koelen bij de hotelbaas ,dus dat bleef lekker fris tot het op was ! En onderweg tijdens een pauze kwam er een madame vragen of we niks nodig hadden.dan heeft ze ons flessen terug gevuld met "lekker" water , toch niet uit de kraan ! Ze moest eens weten hoe goed kerkhofwater smaakt als het héél warm is zoals gisteren 😉 ! Dus we zijn zeker niet uitgedroogd vandaag 🤭. We wilden vanavond op camping gaan maar die bleek niet meer te bestaan 🤔. Een plaatselijke dame verwees ons naar het franciskanerklooster achter de kerk dat nu een pelgrimshuis is. Nu zijn er toch toevallig 3 kerken achter elkaar, dewelke was het? Een volgende madame waar we het aan vroegen achtervolgde ons met de auto zodat we dan toch aan de juiste plaats aankwamen!!!dus pelgrimsherberg nummer 2. We werden verwelkomd door een vrij kordate madame, passe sanitaire moest ze eerst zien, hare man deed het secretariaat en dan deed ze de rondleiding. Ons schoenen uit, geen rugzak op bed,douche met een handleiding: de douchekop bleef niet hangen en de douchedeur + gewone deur draaiden fout open zodat ge goed moest opletten of ge zat geplet tussen beide deuren 🤣! En de keuken  mocht niet gebruikt worden enkel voor het ontbijt.  Dus hebben we lekker buiten ons avondmaaltijd gebruikt !!! En als we haar niet direct begrepen dan riep ze gewoon luider ...of dat we het dan wel begrepen hadden 😌😂! Nee dus 😂! Lutgard kreeg een flash-back naar het internaat van vroeger, ze wed gelijk wat mottig want dat was haar niet goed bevallen toen , Och arme toch 🤷‍♀️🤷‍♀️🤷‍♀️ . Maar goed, we hebben een bed en zullen weer goed slapen! Onderweg weinig volk gezien, wel enkele dierlijke toeschouwers !!! In de verte  beginnen we stilaan de contouren van de Pyreneeën te ontdekken !!! We krijgen af en toe een klein streske 😅!

Veel groetjes!

Lutgard en Lief

1. De vava:
    7 september 2021
    t Was vandaag precies de dag van "La vache qui rit"!
    En een kleurtje krijgen de bedevaarders ook al!
    Doe zo voort, madammen, den berg over!
    Tot morgen en slaap ze!
  2. Gid:
    7 september 2021
    Ocharme, kloosters hebben toch wel iets he? Blij da ik da ni heb moeten ondergaan🤣🤣🤣courage🤭
  3. Die van Café Kamiel:
    Het is zo genieten van jullie avonturen: de saga van de ter ziele gegane zwarte zak, het kerkhofwater, enz., Maar ik zit ook sterfs te monkelen met de fijne humor tussen de lijnen 😄
  4. Myriam en Jan:
    7 september 2021
    Vanuit mijne luie zetel kijk ik naar de tijdrit ( zondag reeds gereden) met aankomst voor de kathedraal in Compostella . Prachtige beelden.... ben benieuwd of de restauratie binnen al volledig voltooid is !
    In ieder geval , gene stress , komt goed !!!
    En van internaat, daar kan ik ook van meespreken 🙈😭🤫😛👍🙋
    Slaapwel en tot morgen !
  5. Elly:
    8 september 2021
    Tijdens het lezen kwam de gedachte aan de richtlijnen in het internaat naar boven en dan lees ik verder en zie dat Lutgard er het hare van denkt. Waarschijnlijk dus voor velen een herkenbare situatie en/of figuur die uit het geheugen naar boven komt. Laat het niet aan je hart komen, jullie doen het super en tot morgen.
  6. Lieve Verlinden:
    Oei wat een strenge madam die je aan het internaat doet denken.
    Niks van aantrekken Lutgard en slapen om morgen de laatste km te doen in Frankrijk.
    Onze papa at elke morgen blokjes la vache qui rit.
    Jaaaaren aan een stuk.
    Is dat Verlinden kaas?
    Hier is het schitterend nazomer weer.
    Tot morgen.
  7. Johan Van Oekelen:
    Jullie zijn geboren pelgrims! Haast jullie langzaam... Groetjes ook van Magda
  8. Lieve Hooyberghs:
    Proficiat dames ,knappe toeren 😘
  9. Cecilekortleven:
    8 september 2021
    Mooi om internaat verhaal te lezen 😱.
    Jullie hebben niet veel gezelschap maar veel amusement samen, super...!!
    Lees je graag bezig en eten ziet er ook goed uit.., doe zo voort en jullie komen er wel...👍👍👍.
    Moedige madammen..❤️❤️
    Behouden vaart verder en plezante avonturen verder...!
  10. Christine:
    Goed werk madammen!
    Laat je door het internaat niet onderuithalen Lutgarde.