Dag 3 : tempels, tempels ...wel 150 tempels in Patan 🏯 !

18 maart 2022 - Kathmandu, Nepal

Beste vrienden,

Vandaag tempeldag, dat zou een grote zonde zijn moest je dat niet doen in Nepal.  De goden zouden ons voor eeuwig en altijd verfoeien en dat kunnen we maar beter voorkomen denken we dan !

Dus, met Sanjeet ,onze vertrouwde gids hop naar Patan, iets buiten Kathmandu. Daar staan wel 150 tempels, vroeger meer tempels dan dat er mensen  woonden. En onze verstandige Sanjeet vertelde 100uit over het hindoeïsme en het boeddhisme die hier samen hand in hand gaan. Over al die goden, en dieren,en mengelingen daarvan ,en sjiva en broers en zussen met naam en toenaam enzovoort en zo verder 🤓🤓🤓. Hij is er helemaal vol van en wou het ons allemaal uitleggen . We vroegen hem of hij leraar was of zo , maar nee dat was niet. Hij had zich wel helemaal verdiept in het hindoeïsme.  Les geven in de gewone school verdient  heel weinig, en om op een college of universiteit les te geven moet je ofwel veel geld hebben, of politieke banden hebben...niks van dit alles, dus vertelt hij liefst van al zijn kennis aan de toeristen ! Alle respect hebben we gezegd !

En dan honderden afbeeldingen in steen in allerlei houdingen, en met hoe meer armen hoe beter enz enz ....

Tijdens heel de tocht kon ik  me echter niet van de gedachte ontdoen dat heel deze geschiedenis geschreven werd door personen die meer dan genoeg  geestverrijkende  en hallucinatieproducerende goederen tot zich hadden genomen .....Wij zouden er met ons nuchter boerenverstand nooit of te nimmer kunnen opkomen 🤣🤭!

In ieder geval , toch een indrukwekkende geschiedenis en gedachtengoed !

Juist nog  even de " garden of dreams " gaan bekijken en straks gaan we ons helemaal moeten prepareren om morgen in alle vroegte naar de Himalaya te vertrekken!

Tot de volgende !

Ria en Lief

1. Robert & Rosa:
    18 maart 2022
    He Lief.. Ik zie het helemaal, met beide ogen!, jij daar tussen al die mooie tempels en beeldschone bergketens! Geniet ervan!! en pas op voor voorbijtrekkende hallucinerende wolkjes 😊
    🍀🙋🏽‍♀️🙋🏼‍♂️
  2. De vava:
    18 maart 2022
    Indrukwekkend, toch? Weeral de moeite om gezien te hebben. En het geheel afgewerkt met een prachtig zonnetje! Houden zo. Zonnige grtjs uit SintTeunis.
  3. Gid:
    18 maart 2022
    Ale, eens stevig geknuffeld door al die armen, genieten maar
  4. Cecilekortleven:
    18 maart 2022
    Wat een belevenis zalig...!
    Geniet ervan van alle armen en standen.
    Ontvang je mijn reactie niet??? Ga morgen eens aan buurman vragen ..
    Veel liefs en nog fijne dagen in dat mooie land 😘
  5. Lutgard Verlinden:
    18 maart 2022
    Jullie hebben weer veel gezien vandaag, geniet nog verder van dit prachtige land.
  6. Nancy:
    19 maart 2022
    Weeral zalige tekst da he hebt neergeschreven, genieten maar zou ik zeggen 🥰🥳👌