Dag 15 : wat een dag !!!!

8 september 2021 - Roncesvalles, Spanje

Beste vrienden,

KMI: bewolkt,beetje zon,geen regen

Wat een belevenis vandaag!!!🤗🤗🤗. Het begon als een rustige dag, fijn fietsweer, mooi zichten onderweg, enkele klimmetjes, het ene al wat feller dan het andere. We fietsen dan ook door het voorgeborgte "van de  Pyreneeën en zoals na regen, zonneschijn komt, komt er na een berg ook altijd een leuk afdalingetje ! Tot we in st-jean pied de port aankwamen na ongeveer 30 km. Heel toeristisch en pokkedruk. Het was middag, dus we zochten snel een warenhuis op voor onze pick-nick . Daar was het héél rustig om te zitten en te eten. We zaten op een stenen muurtje, spijtig van ons pak chocolade want dat totterde naar beneden en we konden er niet meer aan 🤔! Lutgard is al gauw een ander gaan halen want zonder kunnen we niet 🍫! En dan begon het : een klim om U tegen te zeggen , dwars de Pyreneeën over 🥵😱! En gene kameel om ons te dragen 🐫🐫🐫 ! Sterkte in het gebergte, dat hadden we dus echt nodig !De eerste 11 km waren "redelijk "te doen , en daar ergens hebben we dan de grens met Spanje bereikt! Olé hola😉 . En dan 16  km alleen maar klimmen tot 1057 meters hoog !!! Afzien, echtwaar afzien en zweten man, ongelooflijk !van half 2 tot half 6 in de namiddag....Lutgard bleef goed op hare fiets zitten, ik niet, ik heb veel gestapt...de laatste 8 km hebben we om de 2 km gestopt, daarna elke km... Wat was het leven eventjes "zwaaaaaaar" 🤣! En eindelijk de top bereikt! Ineens alle pijntjes over ( allez , buiten bekaf te zijn dan !). Nog een 1500 meter afgedaald en we kwamen in Roncevalles aan. Op de toeristische dienst de herberg gaan vragen en wij daar naartoe. Doodop, van taal wisselen ( we spraken juist zo goed Frans) en we hakkelden en stotterden van " muugte". En al snel zei die madame : wil je het in het Nederlands zeggen ?! Dat was dus een Hollandse🤣! Ik zei : we hebben alleen een bed nodig dat is alles! En dan : komen we aan op een slaapzaal met 40 bedden echt....Lutgard werd weer mottig: internaatsgevoel het was alleen wat moderner. Zo waren er 6 !!! Slaapzalen bedoel ik hé 🤔En wij hebben een kabinet voor ons 2 🤣🤣🤣 ! Gelukkig was het allemaal wel heel proper, goei sanitair, alles goed geregeld . Enfin, we overleven dit wel 🥴 . We zijn dan ineens maar het pelgrimsmenu gaan eten! Met 60 in de eetzaal !!! Gelukkig zaten we bij een koppeltje uit Mortsel en hebben we gezellig gebabbeld. Het is inderdaad een echte shock voor ons.  14 dagen stil en rustig, nu vollen bak volk !!! Benieuwd wat ons nog te wachten staat...

Nu snel gaan slapen voor zover dit zal lukken !!!!

Tot Morgen

Lutgard en Lief

1. Gie:
    Mooi, mooi dames. Dit was met grote voorsprong de Koninginnen-Rit 🚴🚴
    En dan als ultieme beloning mogen slapen in “Les Chambrettes de Berlaar 2.0”
    Groetekes van het Doolstraat-thuisfront ! 🥰
  2. Gie:
    Mooi, mooi dames. Dit was met grote voorsprong de Koninginnen-Rit 🚴🚴
    En dan als ultieme beloning mogen slapen in “Les Chambrettes de Berlaar 2.0”
    Groetekes van het Doolstraat-thuisfront ! 🥰
  3. Willem:
    8 september 2021
    Tijdens de beklimmingen een paar keer lichter proberen schakelen terwijl je al lang op het kleinste verzetje van uw vitessen stond te fietsen? Pijnlijk! 😃 Maar gelukkig volgt er na elke klim een eens zo leuke afdaling om te bekomen! Goe bezig!! Cruisen maar 😎🔥
  4. Myriam en Jan:
    8 september 2021
    Goed gedaan, dat is pelgrimeren....soms echt afzien !
    Nu zal het wel drukker worden op de weg, aanduidingen kom je ook meer tegen !
    Je kan al oefenen " dos cervezas por favor "
    Nog veel plezier en succes.
    Groetjes Myriam.
  5. Leen:
    Dat is inderdaad afzien 😜😡
  6. Vera Vervecken:
    8 september 2021
    Dat verdient weer een pluim.
  7. Mieke Van Loock:
    8 september 2021
    Proficiat, dames! Goed gedaan! De Pyreneeën over! Geweldig! En dat je bovendien nog in het Nederlands tegen vreemden mag zeggen dat je moe bent...
    Ik wens jullie veel moed voor het volgend stuk
  8. Renild:
    8 september 2021
    En al dat klimmen, zweten en zwoegen is blijkbaar nodig om jullie bestemming te bereiken ??
    We zijn ook al bijna bekaf , alleen al van het op papier te volgen. Wat is da zeg ???
    Dikke proficiat en hou er de moed in!
  9. Elly:
    8 september 2021
    Jullie zullen op het traject in Spanje nu wel regelmatig dezelfde gezichten tegenkomen, ale volgens onze ervaring toch. En die pelgrimsmenus zijn best wel lekker. Wij waren ook fan van de 'Kas'-limonade.
  10. Lieve Verlinden:
    9 september 2021
    Jullie hebben vandaag wel een zware rit gehad.
    En zoveel mensen en drukte en BEDDEN rondom jullie.
    Na al die rustige dagen.
    En met 60 in de eetzaal .
    Hopelijk was er verplichte stilte aan tafel.
    Nee dus. Babbelen met koppel .
    Misschien hebben jullie morgen een rustige dag.
    Smeer jullie benen maar in voor al die BERGEN.
  11. Nancy:
    9 september 2021
    Wat een ervaring weeral seg 🥰🚴🏽‍♀️🚴🏽‍♀️🚴🏽‍♀️🚴🏽‍♀️🚴🏽‍♀️
  12. Marie-Josee:
    9 september 2021
    Knap gedaan dames.👋👋 En hopelijk hebben jullie toch goed geslapen in die grote groep.
  13. Die van Café Kamiel:
    9 september 2021
    Op of naast de fiets: respect, respect, driewerf respect! 🥵 Gelukkig is jullie gevoel voor humor niey kapot te krijgen 😄 En die 60 bedden … ze gaan aan jullie lippen hangen “in den home”. 🤣
  14. Annelies Helsen:
    9 september 2021
    Respect,respect,respect. Ik had al lang een 'rescue flight ' georganiseerd. Mijn respect voor jullie twee groeit met de nieuwe dag en bij het lezen van elk nieuw verslag. Doe zo verder,dames, jullie zijn in mijn ogen nu al topatleten.
  15. Greet Bruers:
    9 september 2021
    Hebben jullie zoveel zondekes gedaan om zo te moeten afzien? Dat geloof ik niet. Gun jezelf soms toch ook maar een beetje luxe. In de hemel eten ze tenslotte ook rijstpap met gouden lepeltjes.
    Jullie gaan de eindmeet halen. Daar ben ik van overtuigd. Misschien nog een tip: maak van een lange dagtocht twee korte, dan heb je twee rustdagen en al eens tijd om een terrasje te doen…..
  16. Patricia Demaeght:
    9 september 2021
    Super goed gedaan, dames!! Wat een prestatie en afzien dat zal wel! Maar de beloning komt wel dichterbij!! Veel succes verder!
  17. De vava:
    9 september 2021
    Amai, dotjes, inderdaad zoals hierboven meerdere keren gezegd: driewerf respect. Jullie groeien serieus boven mijne kop!!! En nu volhouden maar, doch dat lijdt geen twijfel!
  18. Linda moens:
    9 september 2021
    Wat een avontuur !! Afzien en toch ook genieten, jullie zijn echte pelgrims...
    Doe zo verder dames!